Gwar – brug af kostumer i deres show

gwar-kostumeUdover brugen af kostumer til f.eks. højtider som Halloween, karneval, sidste skoledag osv. benyttes udklædning også i stor stil inden for underholdnings industrien. F.eks. musik branchen. Et af de mest kendte eksempler her på er det amerikanske band GWAR.

GWAR er et amerikansk thrash metal/punk rock-band som startede i 1984, i USA. De er mest kendt for sine horror kostumer og sine sjofle sangtekster.
GWAR er nok mest kendt for deres meget provokerende scene shows og med deres mørke humor med blod, splatter, ægte pis på publikum, rive en baby over, hugge hovedet af adskillige kendisser (f.eks. Lady Gaga, Elvis Presley, George Bush og Marilyn Manson).

GWAR (populært menes at være en forkortelse for Gud Hvad en forfærdelig Racket trods bandets protester om det modsatte ), er thrash metal svar på mere mainstream satire af Spinal Tap . Gory , perverse og scatological i det ekstreme, blev GWAR dannet på Virginia Commonwealth University i Richmond som et eksperiment i marketingstrategi af flere musikere, kunststuderende og dansere. Gruppen hævdede at bestå af almægtig interplanetariske krigere , nedstammer fra rumvæsener strandet i Antarktis og i første omgang oprettet fra laveste svineri i universet , der kom til Jorden for at seksuelt slavebinde og / eller slagte den menneskelige race.

Alle medlemmer udført under aliaser, navnene som illustrerede bandets mørke humor , den største gruppe bestod af Oderus Urungus (vokal , født Dave Brockie ) Balsac Jaws of Death ( guitar , født Steve Douglas ) , Flattus Maximus (guitar , født Peter Lee ) , Beefcake den Mægtige (bas , født Michael Bishop ) , og Jizmak den Gusher (trommer , født Brad Roberts ) . I mellemtiden, hjælpemotorer tegn omfattede Techno – Destructo ( lejlighedsvise vokal , født Hunter Jackson) , Slymenstra Hymen (født Danyelle Stampe ) , den Sexecutioner (født Charles Varga ) , og Sleazy P. Martini (manager , født Don Drakulich ) .

Gruppen hurtigt etableret en unik identitet som medlemmerne udført i bizarre kostumer lavet af latex og papmaché , mens sceneshow selv featured falske hedenske ritualer , lig spyr vaskbare kropsvæsker på publikum , og undertiden en mekanisk kæmpe maddike . Ikke overraskende har myndighederne flere steder ikke tage venligt til GWAR – Charlotte, NC, bøde Urungus på en uanstændighed afgift og forbød gruppen i et år , mens politiet i Athens , GA, lukke en koncert i 1993. Med hjælp fra ACLU dog GWAR sagsøgt og afgjort af retten , donerer den resulterende tildeling penge til velgørenhed. GWAR er måske bedst værdsat for deres visuelle aspekter, som historisk set har været langt mere kreative end selve musikken , ja, fik gruppen en noget fantastisk Grammy-nominering i 1993 for sin lange form, hjemmevideo Fallos i Eventyrland.

GWAR har overlevet utallige personale ændringer over årene , et potentielt problem , der er blevet afbødet af den kendsgerning, at bandets ” tegn ” aldrig ændre sig, kun de musikere, der spiller dem . Trods et fald i mediernes opmærksomhed , har GWAR også vist sig at være en konsekvent livenavn og fortsætte med at indspille et nyt album med hver ny fase handle . I modsætning til de fleste karriere bands har dog GWAR udgivet næsten lige så mange videoer i fuld længde , som de har album . Sammen med den tidligere nævnte Phallus i Eventyrland , gruppen overfaldet øjnene med Skulhed Face ( 1994) , Rendezvous med Ragnarok (1997) , Dawn of the Day of the Night of the Penguin (1998) , det er Sleazy (2001) , og en dræbte af de efterfølgende film.

Scumdogs Universets Musikalsk er Gwar tidlige perle Scumdogs af universet (1990 ), der anses for at være en af bandets mest underholdende værker. Efterfølgende album , herunder denne Toilet Earth ( 1993 ), og vi dræbe alt (1999) , har gentaget mange af de chok temaer, der er opnået GWAR berygtet tidligt. Efter et par GWAR – færre år , bandet tilbage i 2004 om en ny etiket , DRT Entertainment, med et nyt album , Krig Party. Koncerten optagelse Live fra Mt. Fuji ( som trods sit navn, blev taget fra en præstation i Pittsburgh, PA) blev udgivet det følgende år, og bandet tilbage til studiet i 2006 for Beyond Hell , en rock opera / koncept rekord om bandets rejse i helvede . I 2009, efter at fejre deres 25 år og re- signering til Metal Blade , GWAR tog et lignende konceptuelt , og forlod Jordens overflade igen for at kæmpe deres fjende dødssynd i rummet, på Lust in Space .

Gwar er blot et af de mange eksempler på brug af udklædning inden for underholdningsbranchen men bestemt et af de mest synlige og ekstreme.